2012. november 9., péntek

Pilinszky: Apokrif - Bassola Richárd ajánlója


Valljuk, hogy a költészet az emberiség anyanyelve… volt. És látjuk-halljuk, hogy egyre kevesebben értik és beszélik, holott a használható nyelvi kifejezési formák és eszközök legintenzívebb foka. Volt idő, amikor drámaíró és színház is élt vele. A huszadik században talán S. Beckett volt az utolsó, aki még használta.
Keressük azokat a színházi eszközöket és formákat, melyek képesek a szavakat eredeti jelentésükben, teremtő feszültségükben, igazi intenzitásukban kimondani, megjeleníteni, fölmutatni. Keressük a költői képalkotás színházi analógiáit. Tesszük ezt azért, mert mérhetetlen zavart, lapos szürkeséget, vészes csököttséget érzékelünk a fogalmi és köznyelvben, s a grammatikai, akusztikai és szemantikai semmitmondás fenyeget, beszivárog a színházba is.


106 vers a teljes életműből.


Meg akarjuk találni annak az evangéliumi értékrenden nyugvó alapállásnak és magatartásformának – Pilinszky mozdulatlan elkötelezettségnek nevezte – színpadi liturgiáját, amely mindenre és mindenkire vonatkozóan öltött testet költészetében. Ez az elkötelezettség avatja az Univerzum polgárává, ez teszi, hogy önnön létezésében – minden megtöretés és kísértés ellenére – valódi és hiteles. Tekintete bár világvégi kutyaólakat, füvet, köveket, az elesettség tájait, tárgyait, a történeti idő bűnözőit vagy áldozatait pásztázza, mindvégig egy bennünket meghaladó időtlen rend mércéjén függ. Többek között ebből fakad költészetének irgalmatlan feszültsége, töredezett csendje, mezítelen szomorúsága. Az élet szálkás, szilánkos törmelékében a valóság egészét és egységét kereste - Simone Weilt idézve - az irreális világban Isten realitását.
Minden megszólalása olyan radikálisan pontos, szikár és feszült, hogy szinte minden mondat magában rejti a „végleges és tökéletes elnémulás kockázatát” és azt gondoljuk, hogy ma, itt színháznak megszólalni csak ezen a ponton és hőfokon érdemes.
A százhat Pilinszky vers és néhány prózaszöveg dramatikus megjelenítésére törekedtünk.
A három szereplő egy hármas egységbe szerkesztett versfolyamot akar színpadi történések közegében megszólaltatni úgy, hogy mind a végbemenő ceremóniaszerű cselekvések, mind a megjelenő szövegek e költészet szakrális és metafizikai vonatkozásait erősítsék. Jó esetben a katarzis ígéretével. Elgondolásunk szerint, a versek által előhívott színpadi cselekmény szakrális történések sora: hol ellenmozgásként, hol puszta súlyként mozdulatlanul, hol ezek erővonalába illeszkedve igyekszünk értelmezni e szövegeket. Meg akarjuk találni cselekvés és gesztus jelenvaló erejét, mely átüti a színpad és a valóság realitásának közegét egy tényeken túli régió felé.
A három szereplő voltaképp egy: maga a költő, esetünkben az univerzum minden terhével megrakott, magára maradt ember. A tények szorításában is autonóm, felelősségét alázattal viselő teremtmény, lények és tárgyak polgártársa. Megosztottsága a színpadon nem meghasonlás vagy tudathasadás, hanem a cselekvő részvét fénytörése, a világ egészéhez való hűség metamorfózisa és eszköze. (ld. Önéletrajzaim) Ugyanakkor e megoszlás alakjai közvetítik a költő viszonyait is tényekhez, lényekhez.
A megszólalások Istennel és a világgal, „kreatúráival” folytatott párbeszédek, vagy épp az elhagyatottság monológ szólamai, mint ahogy korai operákban szólalt meg egy szerep több különböző szólam hangján.
A játéktér nem naturális és nem is valóságos. A tagolatlan térben több jelentésű és funkciójú szcenikai elemek, tárgyak tartják mágneses terükben az egyes színpadi akciókat. Azt, hogy mikor, melyik kerül fókuszba, metafora alapú hozzárendelések döntik el.
Az előadáshoz szükséges tér bárhol létrehozható, mert a falak esetlegessége nem korlátozza a játékba épülő tárgyak/elemek dramaturgiai és szimbólum-szerű működését, és a jelenlévő szereplők mozgás- és erőterét.
Lényeges rendezőelve az előadásnak, hogy a játék- és nézőtér nincs elválasztva, valójában egybeesik. Csak a szerepek különülnek el, és a játékosok mozgása, erőtere, viszonyai koordinálják a nézőt az előadás folyamán, sértetlenül hagyva kinek-kinek a személyes terét. Nem provokálni akarunk, hanem érintő közelségbe keríteni az említett mozdulatlan elkötelezettség magatartásából következő szakrális költészetet.
A nemzeti alaptanterv érettségi tételeket felsoroló passzusában, a „portrék” című rovatban a felsoroltak között Pilinszky is szerepel, 2-3 vers alapján kell bemutatni költészete meghatározó elemeit, lényegét, pályáját. Mi ennél nagyobb merítéssel dolgozunk, és talán a színházi nyelv segítségével, hozzáférhetőbbé, befogadhatóbbá tesszük Pilinszky líráját, esetleg még azt is sikerül elérnünk, hogy néhányan olvasni kezdik valamely kötetét.
Akár egy tanterem is terepe és közege lehet az Apokrif előadásának, annál is inkább, mert a színházi életből akaratunk ellenére lassan kiszorulunk, bár a peremvidékre - beljebb nem akarván jutni - igényünk lenne. Elgondolásunk szerint e költészet lényege mindenkire vonatkozik és tartozik, színházba viszont - akármely korosztályt vesszük - kevesebben járnak, mint ahányan elkerülik. Nekünk kortárs költő Pilinszky János. Abban az értelemben, ahogy kortársunk Shakespeare vagy József Attila vagy Mészöly Miklós. Létezésünk leglényegét érintő, szűkszavú, mégis univerzális költészet az övé. Élesen elkülönül a mai és a tegnapi korbeli társaink zömében bőbeszédű, semmit, vagy igen keveset mondó és jól nélkülözhető, érdektelen önreflexivitással hajtott bravúrköltészetétől. Ha akad köztük értékes és érvényes írás, az aligha érthető Pilinszky költészetének kikerülésével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése