Előadások

Pilinszky: Apokrif

109 vers a teljes életműből. Szándékunk az, hogy a költői képek nyomvonalán analóg színházat   rendelünk Pilinszky poétikája mellé.

Meg akarjuk találni annak az evangéliumi értékrenden alapuló alapállásnak és magatartásformának – Pilinszky mozdulatlan elkötelezettségnek nevezte – színpadi liturgiáját, amely mindenre és mindenkire vonatkozóan inkarnálódott költészetében. Ez az elkötelezettség avatja az Univerzum polgárává, ez teszi, hogy önnön létezésében – minden megtöretés és kísértés ellenére – valódi és hiteles. Tekintete bár világvégi kutyaólakat, füvet, köveket, az elesettség tájait, tárgyait, a történeti idő bűnözőit vagy áldozatait pásztázza, mindvégig egy bennünket meghaladó időtlen rend mércéjén függ kontemplatív erővel.

Többek között ebből fakad költészetének irgalmatlan feszültsége, töredezett csendje, mezítelen szomorúsága. Az élet szálkás, szilánkos törmelékében a valóság egészét és egységét kereste - Simone Weilt idézve - az irreális világban Isten realitását. 


Minden megszólalása olyan radikálisan pontos, szikár és feszült, hogy szinte minden mondat magában rejti a „végleges és tökéletes elnémulás kockázatát” és azt gondoljuk, hogy ma, itt színháznak megszólalni csak ezen a ponton és hőfokon érdemes.


Árvapassió (Még Színház)


A József Attila 41 verséből és néhány töredékéből, valamint a költő életében lényeges szerepet játszó nők különféle szövegeiből szerkesztett színházi előadás: passiótörténet. Ha valaki csak nagy vonalakban is ismeri a költő életét, a szenvedéstörténet kifejezés nem szorul bővebb magyarázatra.



E szenvedés története a versekben tárgyiasul, s a művek nem csak a passió stációi, de egyszersmind a kínokkal terhes létezés megváltó értelmét és alakját is jelentik – ha egyáltalán van ilyen. Természetesen nem a teológiai, csupán a történeti egzisztencia megváltásának értelmében: „s e halott fényű istentelenségben” nem látszik más esély ezen az úton, mint „az igazság működésbe-lépése szerinti költészet” - ahogy M. Heidegger nevezi.

 

Célunk, Németh G. Béla értő szavaival élve: „végiggondolni, ami e korban, e kor látópontjairól, e kor mércéivel szinte mindenütt kihívóan vétetett semmibe s hagyatott figyelmen kívül: az egyén emberi jogát, integritását, autonómiáját, mindent egybevéve egzisztenciáját a világ dolgai, hirdetett értékei, kitűzött céljai között”.  S ez annál is időszerűbb, mert a kor, a látópont és mérce változott ugyan, de a figyelemnek az említett lételemeket elkerülő iránya változatlan, a szociális-kulturális szándék, ha van is, ezen értékekkel egyáltalán nem számol ma sem.
 

Az a dramaturgiai szerkezet, mely előadásunkat meghatározza, két egymástól jól elkülönülő bázisra épül.

Az első és a legfontosabb: József Attila belső lelki-szellemi történésének, vonulata, nagyjából az életmű teljes keresztmetszetének alapján, a másik pedig annak a társadalmi-szociális közegnek személyes eleme, a férfi-nő kapcsolat rendre szakadó szálai, melyek e magányos passiót át-átszövik. A két szövegréteg között ugyan nem alakul direkt dialogikus viszony, az egymásra épülő elemek és motívumok konstrukciója - szándékunk szerint - drámai kontextust hoz létre.

E dramaturgiai és koncepcionális elvek határozzák meg minden általunk használt eszköz és színházi kifejezés funkcióját. A legfontosabb ezek közül az a központi metaforaként is értelmezett vasketrec, mely magába foglalja, maga köré rendezi a látható történést és szereplőit. 


Jelenetek Drót Józsi hétköznapi életéből
 
De hát ki ez a Drót Józsi, és mi történik vele? Egy ember, egy átlagos ember, aki

… eredeti csecsemőalakjának hússzorosára dagad, aztán új erjedés kezdődik, a szexus, hogy új lényeket bomlasszon ide, közben szedi magába a természet különböző anyagait, hogy magában megerjessze, végül ez a lény emberi alakjában megszűnik, amit úgy hívunk, hogy halál…(Hamvas Béla) 

Egyébként nem történik vele semmi. Semmi különös. 

Jelenet Drót Józsi életéből
Tegnap meg fogunk születni, holnap meghaltunk. (Mészöly Miklós)

Nincsen történet manapság. Action még volna, de kivel történjék meg? Ugye ide néha betér néhány martalóc, és összetöri a berendezést. (Esterházy Péter)

Újabban ezek öltönyös-nyakkendős martalócok és másképp törnek, de mindent.

Most mondja meg, uram, ez történet?! Kérdhetné: velem, velem mért nem történik valami? (haha: jó kérdés) (Esterházy Péter)

Persze, Józsi a mi szülöttünk. 

Beneveztem, a fiam egy szépségversenyre. Örülnénk ha ti is segítenétek a szavazataitokkal. Akinek van kedve szavazni írjon privit! Köszike!!

Örökletesen eklektikus és hibrid. Belőlünk van, meg konzervből, meg irodalmi és egyéb kánonokból. Ez van. Átlátszó, ugye? Át hát! Látható lesz, hogy a szíve, agya és lelke, mint madár a kalitkában, többé-kevésbé a helyén van. Úgy játszunk vele, mint a… ki is mivel és kinek? Hát épp ez az.

Valljuk csak be őszintén: nincs színházunk, mint ahogy nincs Istenünk sem: ehhez közösség kellene… Így csetlünk-botlunk, félig ember, félig gúnykép mindegyikünk: nem vagyunk mi sem színészek, sem valódiak. (Esterházy Péter)

Akkor mi lesz Drót Józsival? Mi lenne…

Szépen fölneveljük, meglásd! Esküszöm neked! Ne izgasd föl magad! Később majd megérti! Majd ő is megtesz mindent, amit tehet. Ugyanúgy, mint mi… ugyanúgy, mint te, majd meglátod… ugye kisfiam?(Louis-Ferdinand Céline)

Hááát, bátran aggódjatok.

Aztán emlékeztessetek, hogy meghaltam. (Mészöly Miklós)